Bėdų turgus

Naturalių saldiklių gidas arba ko nepasako sveiko maisto ekspertai

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Apie žymiausius saldiklius, pradedant mitais apipintu agavos sirupu, baigiant nauju super dievaičiu – stevija.

Atsimenu laiką, kai nuo cukraus, kaip nuo botago, bėgau. Ir nors įkyraus psichologinio poreikio suvalgyti “ką skanaus” nebeliko, karts nuo karto pasiskundžia skonio receptoriai.  Pagal ajurvedą su kiekvienu maistu žmogus turi patirti visus penkis skonius. Būtent todėl savo kultūroje jie ypač mėgsta karį – prieskonį, apjungianti visus. Supratau, kad kario, o kitaip – skonių darnos, turi būti ir kasdieniame gyvenime. Kilo ambicija surasti saldumo šaltinį be sąžinės graužaties.

Dėl balto kristalinio cukraus – viskas aišku, jį reikia išmesti, pasidaryti kūno šveitiklį ar paveikslą su cukraus-sniego imitacija. Tačiau kyla klausimų dėl natūralių saldiklių – įvairių sirupų, medaus. Nuteisti ar išteisinti?

Atsimenu, praėjusiais metais išleido knygą “Virtuvė be cukraus”. Apsidžiaugiau, nėra nei ką sakyti. Tačiau moteriškė ten visą cukrų nusprendė keisti klevų sirupu. Stačiai įsiutau, nes jos receptai mityboje nieko nekeitė. Klevų sirupas – tai tas pats cukrus su minimaliu mineralų ir vitaminų kiekiu, kurių teigiamo poveikio nepajausime suvalgę du šaukštus.

Kad lengviau būtų suprasti kas yra kas saldumo pasaulyje, aprašiau žymiausius saldiklius, išskirdama naudingumą ir minusus.

______

AGAVOS SIRUPAS.

KAS: Sirupas, išgaunamas iš agavos augalo (taip taip, iš to paties augalo gaminama tekila).

GERAI: Sudėtyje turi daugiau fruktozės nei įprastas cukrus, todėl taip smarkiai nekelia cukraus kiekio kraujyje. Vadinasi, nejaučiame staigaus energijos pakylimo ir nuosmukio.

BLOGAI: Fruktozė yra apdorojama iškart kepenyse, todėl jei suvalgome daugiau nei kepenys gali apdoroti, sirupas virsta riebalais. Tyrimais nustatyta, kad fruktozė išderina kepenų metabolizmą, kas galiausiai gali atsiliepti širdžiai.

MEDUS.

KAS: Sirupas, kurį iš gėlių nektaro gamina bitės.

GERAI: Turi vitamino C, magnio ir antioksidantų.

BLOGAI: Naudingųjų medžiagų kiekiai yra niekiniai palyginus su tikru maistu. Vienintelis svarbus pranašumas – atioksidantai, kurie padeda mažinti uždegimus organizme. Tačiau pramoninkai medų skystina jį kaitindami, todėl dingsta gerosios savybės. Tuo pačiu, šią puikią savybę galime sunaikinti ir mes patys – įdėdami medaus į skystį, karštesnį nei 37 laispniai.

Kitas medaus minusas – kelia apetitą, todėl šaukštas medaus prieš miegą galbūt apsaugos nuo peršalimo, bet ragins pusryčiams suvalgyti daugiau nei įprastai.

KLEVŲ SIRUPAS.

KAS: Klevų sula, kuri verdama iki tol, kol sutirštėja.

GERAI: Turi mineralų kaip cinkas, kalcis, riboflavinas ir magnis, o tai pat daug antioksidantų.

BLOGAI: Šaukšte klevų sirupo yra mažiau nei 1 procentas šių naudingųjų medžiagų paros normos. Todėl tai vargiai duoda pastebimos naudos. O kadangi organizme klevų sirupas apdorojamas taip pat kaip cukrus, smegenys jį taip ir priima – kaip cukrų.

 _____

Tiek saldumo šiandienai. O tęsinys su datulėm, kokosų ir beržų cukrumi bei stevija pasirodys sekmadienėjant, iš ryto.

 À bientôt!
Advertisements
Standard

3 thoughts on “Naturalių saldiklių gidas arba ko nepasako sveiko maisto ekspertai

    • Aš asmeniškai už steviją, bet, kaip ir rašiau naujausiame įraše, stevija reikia labai gerai atsirinkti. Gerų geriausias variantas smulkinti stevijos augalo lapai, parduotuvinis variantas – stevijos lašiukai iš Livinn. Geriau už cukrų yra ir Alvo Stevijos cukrus su eritritoliu arba beržų cukrus ksilitolis 🙂

      Like

  1. Pingback: Naturalių saldiklių gidas arba ko nepasako sveiko maisto ekspertai II | Sanssucre

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s