Bėdų turgus, Virtuvės ritualai

Naturalių saldiklių gidas arba ko nepasako sveiko maisto ekspertai II

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ANTRA DALIS.

Apie žymiausius saldiklius, pradedant mitais apipintu agavos sirupu baigiant nauju super dievaičiu – stevija. (pirmoji dalis čia)

Pliurpiau apie saldiklius, ir pasidarė jų taip per daug, tarsi suvalgius du pyrago gabalėlius paeiliui. Tačiau tęsiu, nes dar daug svarbių dalykų nepaminėta. O jei tiksliau tai: datulės, kokosų ir beržų cukrus bei stevija.

______

DATULĖS.

KAS: Džiovintas vaisius nuo datulių palmių medžio.

GERAI: Turi skaidulų, todėl virškinamos kaip maistas. Vadinasi, lėtesnis cukraus patekimas į kraują. Tolygesnis energijos pasiskirstymas. Turi kalcio ir kalio.

BLOGAI: Valgome kaip maistą, o turėtume valgyti kaip saldumyną, nes cukraus koncentracija datulėse – didelė. Viena datulė vietoj vieno saldainio – taip turėtų atrodyti lygybė.

KOKOSŲ CUKRUS.

KAS: Cukrus gaunamas iš kokosų medžio sulos.

GERAI: Turi kalio, fosforo, magnio ir kalcio. Nerūgština organizmo. Turi mažiau fruktozės, todėl neapkrauna kepenų.

BLOGAI: Kad pajaustum naudą, turi suvalgyti apie 1/4 puodelio, kas yra gerokai daugiau nei žmogus turėtų suvartoti per dieną. Kadangi turi daugiau gliukozės,  labiau nei įprastas, cukrus kelia cukraus kiekį kraujyje.

STEVIJA.

KAS: Stevija yra augalas, kurio lapai natūraliai saldūs. Stevijos lapai yra džiovinami. Iš džiovintų lapų gaunamas koncentruotas ekstraktas yra filtruojamas ir paverčiamas pudra ar skysčiu. Yra 300 kartų saldesnė už cukrų ir sakoma, turi kartų ataskonį.

GERAI: Neturi efekto cukraus kiekiui kraujyje, todėl nėra staigių energijos pakylimų ir nuosmukių. Tyrimais nustatyta, kad stevija gali netgi sumažinti kraujo spaudimą, tačiau, lygiai kaip ir su kitais teigiamų savybių turinčiais saldikliais, reiktų suvalgyti didelius jos kiekius. Tyrimuose su gyvūnais nustatyta, kad stevija, maža to, turi ir anti-uždegiminį poveikį, apsaugo nuo vėžio ir mažina blogojo cholesterolio kiekį organizme. Stevija, tikriausiai vienintelis saldiklis, kuris ne tik ne kenksmingas, bet turi ir naudos sveikatai.

BLOGAI: Naudojant gryną steviją, mokslininkai nenustatė jokio šalutinio poveikio. Tačiau vis didėjanti stevijos paklausa, skatina verslininkus ieškoti pigių alternatyvų šiam saldikliui gaminti – naudojant alkoholį, produktus, užaugintus naudojant GMO. Todėl renkantis Stevia reikia būti  atidiems.

Nors bet kokią steviją naudoti protingiau nei baltąjį cukrų, kasdieniam vartojimui siūlyčiau ieškoti geriausios kokybės stevijos saldiklio. Kol kas, patikimiausias atrodo “SteviaBalt” – vokietijoje gaminamas saldiklis, kurio didžiąją procentinę dalį ir sudaro steviolio glikozidas.

BERŽŲ CUKRUS.

KAS: Beržų cukrus gaminamas kapojant medieną ir skaidant struktūrines skaidulas. Kitaip vadinamas Ksilitoliu.

GERAI: Mažas glikeminis indeksas. Tai kitokios struktūros cukrus, todėl jo pasisavinimas organizme vyksta visiškai kitaip. Burnoje sukuria šarminę terpę, todėl naikina mikrobus ir apsaugo dantis. Turi 75 procentus mažiau angliavandenių, 40 procentų mažiau kalorijų nei įprastas cukrus. Turi malonų, šiek tiek šaldantį poskonį.

BLOGAI: Rimto šalutinio poveikio nerasta apart to, kad perdozavus (suvalgius daugiau nei 30-50 gramų) gali paleisti vidurius, ar pūsti pilvą. Tačiau tokiais kiekiais saldiklių paprastai nevartojame.

______

Apibendrinus, nei vienas saldiklis nėra stebuklingas. Vieni turi naudingų medžiagų, bet kelia cukraus kieki, kiti – nekelia cukraus kiekio kraujyje, bet blogai kepenims ir t.t. Net ir mano mylima stevija nebe taip meilei sutinkama kaip anksčiau (atsirado prieštarų dėl stevijos derinių su kitais saldikliais, kurie dažniausiai ir stovi mūsų prekių lentynose). Todėl vartojant saldiklį svarbiausia atkreipti dėmesį į du dalykus: kokybę ir koks saldiklio variantas tiks konkrečiai man.

Dar vienas svarbus dalykas, kurį reiktų atminti: cukraus kiekis kraujyje priklauso nuo produktų visumos.  (o per didelis cukraus kiekis, priminsiu, darko viso organizmo procesus). Sakykim, šaukštas medaus su graikiniu jogurtu, pakels cukraus kiekį kraujyje mažiau, nei sausainis iš baltų miltų. Vadinasi, saldinant gyvenimą, visų pirma, turime būti dėmesingi.

 À bientôt!

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s